onsdag 23 januari 2008

Renskav och nya kängor....


Under en shoppingtur till Kvantum återupptäckte jag klassikern fryst renskav. Snabbt beslut och middagen var bestämd. Med raska steg i mina nya kängor begav jag mig hemåt för att nästan följa receptet på baksidan av renskavspaket. Nåväl detta använde jag-

Ett paket fryst renskav 240g
En stor gul lök i skivor
Två burkar svamp jag hade i skafferiet (200g kantareller och 200g Karl-Johansvamp)
2dl Grädde
Två teskedar senap
Smör till stekning
Salt

Jag stekte svampen och löken tills de hade fått en trevlig färg, la sen det åt sidan för att steka skavet. Skavet steker man bäst om det är fryst. Då kan man skava av bitar allteftersom dem blir stekta. När allt var brynt slog jag på grädden och senap, lät det koka upp och sen i med svamp och lökblandningen, grönsakerna behåller då "spänsten".
Smakade av med salt. Servera genast!!

Renskav på lillebrors vis passar bäst med ett potatismos med klumpar och lingonsylt.

Smaklig måltid/// Lillebror

Inga kommentarer: