söndag 9 september 2007

Musslor på tjatige Ronnys vis


Vi blir bjudna hem till min kusin på en spontan middag. Tar på mig att fixa förrätten samt lite vin. Ser att Daglivs har kampanj på musslor och drar således ett ess ut rockärmen i form av "Musslor på tjatige Ronnys vis". Egentligen en variation på den enkla klassikern Moules marinieres". Tilllägget fick det av mig när min kompis Ronny tjatade på receptet en hel dag.
Ultraenkelt och lätt att variera....Servera med ett skummigt veteöl,
smörig Chardonnay eller min favorit, torr sherry.// Storebror

"Musslor på tjatige Ronnys vis"

1 nät musslor till 4p, förrätt. 2 nät till 4p, varmrätt

Skölj och putsa musslorna under rinnande vatten, släng de som ser trasiga ut.
Fräs charlottenlök, vitlök och lite selleri el fänkål i mycket riktigt smör. Kasta i musslorna och fräs med dem ett tag. Krydda med lite salt, peppar, cayennne. Slå på grädde (riktig), vitt vin och hummerfond, precis så att vätskan täcker musslorna. Puttra 4 - 7 min, kokar musslorna för länge så blir de tuggummi. Ta ur musslorna med hålslev ( släng de som inte har öppnat sig) och lägg i ett fat, täck med folie. Sila soppan genom finmaskig sil för att få bort ev grus och skit som har gömt sig i musslorna. Reducera soppan/såsen en stund på låg värme, smaka av o krydda. Släng tillbaka musslorna sista minuten så de får lite värme.

Vill man vara lite dekadent så går det bra att ställa fram hela grytan på bordet och låta dina gäster plocka musslorna med händerna. Vill man vara mer "fin", fördela musslorna snyggt i VARMA djupa tallrikar och slå på soppan. Garnera med strimlad persilja.

Överbliven soppa kan man reducera ännu lite till, släta med en klick smör och använda som sås till fisk.


Nååååååå!

Inga kommentarer: