måndag 17 september 2007

Kantarellrisotto

Hmmm, Lillebror släpper bomben i form av hans magiska löksoppa. Trodde inte att han skulle ta till så tungt artilleri redan.
Middag med vänner i helgen, och det blev finlir. Hade funderat på menyn en vecka och skrivit en mis en place-lista. J hatar när jag svänger mig med kocktermer men jag älskar ord som reducera, bygga, fjelster, stomp och concasse.
Det blev helt klart en av våra mest lyckade middagar. Konstant ätande i 4 timmar...som det ska vara.
Det blev:

* minipizzor, gin o tonic
*marinerad bresaola med chevrecreme, veteöl el lager
*löksoppa, mjuk merlot
*ankbröst med kantarellrisotto, fruktig chardonnay
*aprikospaj med grädde, icewine
*kaffe med fikonbars, whiskey

Tänkte först dokumentera hela menyn och lägga upp recept. Det hade dock blivit lite väl överdrivet så jag nöjer mig med att dela med mig av den enkla och fantastiska risotton som serverades till ungstekt ankbröst.

Kantarellrisotto
serverar ca 4 personer

olivolja av kvalite
1 näve charlottenlök
1/2 näve vitlök
ca 1l grönsaks- el kycklingbuljong (behöver inte använda allt, men ha det redo andå)
ca 3dl Arborio-, carnaroli- eller vialoneris (acceptera icke kopior)
Kantareller (så många du vill ha......det är fräckt med mer svamp än ris)
riven parmesan av god kvalite (även där duger det inte med billigt svammel)
ca 1/2dl lätt vispad grädde

Slå i ordentligt med olivolja i en het traktörpanna (tjockbottnad kastrull). Bryn charlottenlöken och vitlöken gyllenbruna på medelvärme. I med riset och låt det svettas några minuter.

Slå på buljongen i omgångar och låt den till hälften kokas bort. Samtidigt fräser du svampen i en panna på sidan om. Fortsätt med buljongen tills önskad krämighet uppnås. Kom ihåg att smaka av hela tiden. Det SKA vara kvar en lite kärna i riset när det är klart. Vänd ner den frästa svampen och parmesan efter smak. Salt och peppar. Personligen vill jag ha min risotto ganska lös. Den ska nästan rinna ut över tallriken. Precis innan servering, vänd ner grädden och toppa med fint strimlad persilja.
En bra risotto är en rätt i sig och behöver knappast tillbehör. Denna version fungerar dock utmärkt till alla sorters kött och fågel...//Storebror

Inga kommentarer: