fredag 14 december 2007

El Bulli

I min våtaste fantasi kommer jag någon gång under min livstid att besöka restaurang El Bulli i Roses, nordöstra spanien. Givetvis totalt och obönhörligen fullbokat för hela säsongen 2008. Medelpriset på en meny är ca 2500kr och jag behöver väl inte heller nämna att El Bulli är överlägsen no 1 på listan över "World´s 50 Best Restaurants".
El Bulli drivs av Ferran Adriá som började jobba i köket 1984. 1987 blev Ferran kökschef och utökade snabbt restaurangens Michelin stjärna till två. 1997 fick de sin tredje stjärna och så har det bestått.
Kan inte ens tänka mig vilket oerhört arbete och press det är att hela tiden hålla en perfektionistisk kvalite år efter år. Det närmasta jag har kommit detta mattempel är när Lillebror besökte staden Roses på sin cykelsemester......och det är ju inte så nära.
Efter lite grävade på nätet hittade jag ett set med trevliga bilder från El Bulli. Matlagningen är inte på normal nivå och det mesta ser ut som kemiska experiment. Av de spridda artiklar jag läst om El Bulli så verkar själva upplevelsen göra ett besök berättigat// Storebror

Inga kommentarer: