onsdag 5 november 2008

Helg i Helsingborg

Det börjar bra.....

-Ska vi inte svänga förbi Cloettas fabriksbutik utanför Linköping?

-Jooo, den är ju inte långt från E4, och lite snask i helgen kan ju vara gott.


"Lite" är ju en bedömningsfråga. Fyra påsar julskum, 1kg kokosprickar, två påsar tutti-frutti och och en påse fruktpastiller kan med god vilja betraktas som "lite".
Vi har tagit en långhelg för att bila ner till kompisar i Helsingborg. Det har planerats en tur till Helsingör, men snacket har mest kretsat kring vad vi ska äta.
Fredag går vi på restaurang ....... helt ok men inget speciellt. Alla utom jag tog oxfilen som var riktigt bra enligt sällskapet. Själv tog jag en anka med redig fettkappa och mycket smak. Tyvärr skuren i för tjocka skivor. Höjdaren var den potatis- och purjopuré som serverades till.
Höjdaren för hela helgen var dock utan tvekan den galna sexrätters middag vi tillredde och åt på lördag kväll. Man kan säga att vi skenade.


1) Kallaxlöjrom på smörstekt toast - Typisk norrländsk dussinmat...

2) Parmesangratinerad fänkål - Smakrikt recept från Paolo Roberto


3) 45-min ägg med parmachips, parmesan och tryffelolja


4) Boeuf bourguignon

5) Gino - Färska frukter bakade i ugn under ett lock av vit choklad.

6) Ostar med fikonmarmelad

Allt var otroligt gott och rätterna är ganska lätta att tillreda och kräver inte så mycket förberedelser. Perfekt meny om man är ett sällskap som vill snickra runt i köket med ett glas vin.
En av rätterna vill jag dela med mig. Rättare sagt jag vill sprida det vidare från Lisa Förare-Winbladh som lärde mig den. 45-min ägget är egentligen bara ett extra välsmakande ägg som du smaksätter med sådant du tycker om.

45-min ägg

Tag ett ägg/pp, gärna stora ekologiska lantägg. Fyll en stooor kastrull med vatten och släng ner en ugnstermometer (en sådan med sladd). Värm upp vattnet så att det håller 64-66 grader. Detta kan vara lite trixigt, och man kan behöva justera med lite kallt vatten. När temperaturen känns stabil lägger du in äggen. Rör om i vattnet då och då med en slev för att hålla en jämn temperatur hela tiden. Efter 45 min ta bort kastrullen från plattan och låta stå tills du har förberett tillbehören. När äggen har svalnat, knacka med baksidan av en kniv runt äggets "poler" och stjälp upp dem i lämpliga koppar. Arrangera tillbehören snyggt och krydda efter behag. När det gäller tillbehör så kan man säga att allt som är gott till ägg fungerar. Förra gången jag gjorde denna rätt använde vi böckling och riven västerbottensost.//Storebror


Inga kommentarer: