tisdag 25 november 2008

Things to do.....

1. Sill och strömming - Nu när mer eller mindre alla fiskar är rödlistade är det dags att gå tillbaka till grunden. Ska göra en seriös genomgång av recepten i Leif Mannerströms underbara bok "Sill & Strömming"

2. Marmelader, sylt, gelé, confityr och chutney - När jag häromdagen spatserade runt ostdisken på Daglivs fann jag hjortronconfityr. Det verkar vara hårt reducerad hjortronpuré i geléform som ska passa utmärkt till smakrika ostar. Kort politiskt korrekt innehållsförteckning visade ekologiskt socker, hjortron och pektin. Kilopriset för detta Norrlands guld uppgick till cirkus 1000kr/kg!! Snabb inventering av sylt och marmeladhyllan visade inte heller några glädjepriser. Egentillverkning bums!

3. Korv - Innan flyttlasset går upp till Luleå ska jag utnyttja Stockholms korvutbud till fullo. Min gode vän Mattias L hade vägarna förbi på en middag där vi testade mild (jojustdet) lammkorv från Hötorgshallen. Ska snarast ner bland stånden och investera i nya smaker.

4. Äta rent - Efter att ha läst om Mats-Eric Nilssons bok "Äkta Vara" har jag blivit lite mer medveten om vad jag stoppar i mig i form av konstgjorda smakämnen. Kommer i fortsättningen att läsa ännu mer noggrant.

5. Baka - Sedan Lillebror fick "The Machine" (väntar fortfarande på blogginlägg) har han byggt upp ett bakintresse. Hemma i Luleå över helgen kunde man notera surdegar i olika varianter samt magiskt lyckade hamburgerbröd (även där vill vi ha inlägg). Måste helt klart kicka igång mitt eget intresse....

Storebror

Inga kommentarer: