måndag 20 oktober 2008

Lillebror bakar.


Dom som kan det här med bakning säger att man ska väga allt.
Själv har jag inte samma hysteriska inställning till baket. Allt man behöver är degspad, mjöl av något slag, jäst, salt lite socker kanske och lite olivolja.

Dagens brödbak innhöll 3dl vassle, 3dl varmt vatten, en klick smör, vetemjöl, rågsikt, grahamsmjöl, lite sirap, två nypor salt och ett paket jäst.

Jag smälte smöret i vattnet, blandade samman det med vasslen.
Hällde sedan över det i degskålen där sirapen och saltet väntade.
Jag kollade temperaturen, ungefär 37 grader.
Nu smulade jag ner jästen, den "smälter" i vätskan om man hjälper till med en sked.
Nu var det dags för mjölet. Jag tror att det blev 50% vetemjöl och 25% av varje övrig mjölsort. Jag hällde i mjölet pö om pö och lät degblandaren knåda samman allt.
Degen ska vara spännstig och inte klibba fast på fingret när man känner på den.
Maskinen knådade allt som allt kanske i 15 minuter.

Sedan var det dags för degen att jäsa upp i bunken. Det brukar ta ungefär 30 minuter.
Jäs degen under en kökshandduk så att degen inte torkar på ytan.
Under tiden han jag diska, slänga lite sopor och klippa ur roliga bilder ur gammla tidningar.

När degen jäst färdigt var det dags att knåda luften ur den. Jag hade bestämt att det skulle bli limpor av något slag så jag hade två formar som jag hade mjölat in.
Jag delade degen i två, knådade lite till och formade degen efter formarna.

Dags för jäsning nummer två.
Kökshanduk över formarna och 20-25 minuter framför teven sedan kunde det färdigjästa brödet åka in i ugnen.
200 grader och ett avsnitt av Entourage sedan var brödet nästan färdigt.
Jag knackade brödet ur formarna och lät dom stå i värmen någon minut till.

Jag brukar lyssna när brödet är färdigt, när man knackar på undersidan av brödet ska det liksom låta ihåligt.


Om ni saknar något är det bara att öppna en kokbok.
Så enkelt är det att baka bröd. //Lillebror

Inga kommentarer: