tisdag 17 juni 2008

Svartpeppar

Här är ett tips jag borde ha bloggat om för länge sedan. En sådan viktig baskrydda som svartpeppar bör prioriteras högt.
För några veckor sedan besökte jag Kajsa Warg, den lilla matbutiken på söder i Stockholm. När jag minglade runt i butiken hörde jag hur en äldre herre frågade ett butiksbiträde om peppar. Biträdet blev väldigt entusiastisk och hänvisade raskt till en burk hel svartpeppar från "Werners Gourmetservice".
- "Det är som natt och dag om du jämför med Santa Marias svartpeppar", berättade biträdet. Till min förvåning nickade herrn och naffsade till sig en burk á 85kr. Jaha, tänkte jag och närmade mig diskret kryddhyllan. Här går vi tydligen på alla försäljningstrick, Santa Maria sviker sällan. Givetvis är jag lika torsk som gemene man på olika butiksbiträdens lovord om förträffliga råvaror. En burk svartpeppar för 85kr kändes dock lite svettigt.
Efter lite letande i hyllorna hittade jag burkar med kryddor som saluförs till lösviktspris. Där fanns svartpeppar från Sri Lanka som avgav en otrolig peppararom när jag lyfta på locket. En liten påse som fyller kvarnen där hemma skulle jag väl kunna
kosta på.
På kvällen hemma åt vi en enkel pasta med tomatsås. Det räckte med några varv från den nyfyllda kvarnen för att jag skulle vara övertygad, det var en otrolig skillnad. Det smakar MYCKET mer, både i styrka och arom. Hädanefter blir det omvägen till Kajsa Warg när kvarnen är tom.
Vidare kan jag bara säga att en ordentlig pepparkvarn är något som alla bör ha. Färdigmalen peppar är inte mycket att ha. Tappar smak och styrka direkt du öppnar burken första gången. Satsa på kvalitetspeppar så lyfter du din matlagning//Storebror

Inga kommentarer: