tisdag 11 mars 2008

Oljebaren

Kanske inte ett namn på en restaurang som inbjuder till gastronomiska höjdpunkter. Så fel man kan ha. Gick till Oljebaren i Vasastan en ruggig kväll för några veckor sedan. Hade läst en del recensioner om den lilla restaurangen som även inhyste en delikatessbutik. Bilder jag hade sett på internet visade kallt kakel med trädetaljer. Inte det minsta mysigt med andra ord.


Det är andra gången jag skjuter mig i foten när jag är tveksam till en restaurang (restaurang Republik var första gången).
Väldigt varm och inbjudande var första intrycket när jag klev in tillsammans med J.
Vi fick ett enkelbord som inramades av hyllor fulla av olivoljor,
vinäger, senap och honung.
Jag reste mig fler gånger för att identifiera något jag sett på hyllorna. En avslappnad servitör uppenbarade sig reptilsnabbt med vatten, bröd och en skål olivolja.
J ville ha något lätt och fräscht och valde därför kvällens fisk som var en grillad röding. Till det snåldrack hon husets vita som tyvärr kom direkt i ett glas och inte serverades vid bordet (slarvigt). För mig var det inte mycket tvekan, vincottoglaserad? fläsksida hade jag redan siktat in mig på vid den inledande undersökningen av restaurangen. Den medföljande Staropramen var frostig och iskall.
Maten serverades i rustikt glaserade lertallrikar/skålar. Portionerna var stora snabbt kom de ut.
Jag är väldigt kräsen när det gäller fläsk men detta var utan tvekan en av de godaste fläskrätter jag har ätit. Jättemycklet smak, mjäll sönderfallande fläsk i en mustig skysås. J:s röding såg inte illa ut, flera stora bitar av fisk med smörslungad färskpotatis. Den kraftiga smaken av fläsket hade domnat mina smaklökar så jag har svårt att bedömma den rätter. J såg nöjd ut.
Båda rätterna gick på under 200kr, och totalen med vin öl landade på 500kr ink dricks. De erbjuder även en trerätters meny för 299kr där du väljer rätterna. Men det tar vi nästa gång.....//Storebror

Inga kommentarer: