onsdag 21 januari 2009

Griskind

Då var julen och allt annat över, så skönt!
Nu kommer storebror klaga.
-Det var jul för en månad sen, nog har du tid skriva ett inlägg.
Jaja! Vad har jag lärt mig sedan sist. Att i Heinola kan man köpa två griskinder för 3 euro, att baka surdegsbröd är hur enkelt som helst. Bara man har tid.

Vi kan börja med griskinderna. Dom misslyckades! Blev inte så knäckiga som jag ville! Jag hade helt enkelt för bråttom med ugnen. Jag får återkomma med griskinderna nästa gång vi åker till Heinola. Om jag inte minns fel så fick jag och bror ett tips på ankfett och griskind för någon månad sedan.
Utanför Heinola finns en stor butik som bara säljer ekologisk och närodlad mat. En fin chark, där det finns nöt, fläsk och lamm. Det var i den jag tvingade S att fråga efter kinderna. Först ville dom sälja ett helt huvud men det var vi inte med på. Slaktaren försvann då i det bakre regionerna en stund för att sedan komma tillbaka med två gigantiska kinder på 900g styck. Jag kan inte komma på vad stället heter, det ligger iallafall bredvid Suomisofa. Förövrigt så hålls bastu-vm varje i år i staden. Staden ligger ca 200km norrut från Helsingfors.

Nu har jag skrivit för mycket och solen håller på att gå ner. Jag återkommer om surdeg!

///Lillebror

Inga kommentarer: