onsdag 10 mars 2010

Helsingfors

Besöker Finlands huvudstad över helgen för att hälsa på lillebror och fira mammas 60år. Givetvis bokar man in lite matrelaterade utflykter. Helsingfors är trevligt att bara promenera omkring i. Många gröna områden och fullt av mysiga café/restauranger som man spontant kan slinka in på. Nu var det ju mitt i vintern, men trots minusgrader sken solen.

Först till min favoritaffär för köksutrustning "Chez Marius" på Fredrikinkatu 26 (Fredriksgatan). Det blev en perforerad baguetteplåt samt en Kershaw keramisk skalare. Slängde långa blickar efter ett guldfilter till kaffebryggaren, men någon måtta får det vara.


Lunch på en av Helsingfors äldsta restauranger "Salve" .Dunkel maritim känsla och enkel mat utan krussiduller. Jag och morsan beställer lever med bacon- och champignonsås. Jessica tog dagens fisk som var panerad sej. Allt var väldigt gott. Allt för sent upptäckte jag vad man verkligen ska äta på Salve. Signaturrätten är ett timmerstockslager stekt strömming som serveras med hamlagad potatismos. Det kommer fler tillfällen.
Efter lunchen tar vi svängen förbi "Gamla Saluhallen" nere vid hamnen. Inte så stor men naggande god med ett helt ok utbud. Vi fortsätter med en kopp kaffe och en lyxig bakelse på "Café Karl Fazer" mitt i stan. Hade det varit sommar eller varm vår hade vi nog valt ett café längst Esplanaden som är en kombination av gata och park, Helsingfors La Rambla.


Lördagen firar vi mammas födelsedag på restaurang "Atelje Finne". Opretentiöst ställe med rustik mat. Lustigt nog verkar alla välja rätt ur menyn, vilket måste ses som ett utmärkt betyg. Jag väljer confiterat anklår med vita bönor i en tomatsås. Fel tillagad kan det vara en rätt som faller pladask med smaklös anka och mjöliga bönor. Nu är det istället perfekt. Mör smakrik anka smöriga bönor och en tomatsås som jag vill jag slicka av tallriken. Som bonus får jag med två ankkorvar. Vi delar alla på tre desserter så att vi får en smakbit av allt. Lakrits créme bruleé är en höjdare som jag gärna hade tagit en helportion av. Allt som allt en mycket angenäm helg i Helsingfors. Ser fram emot nästa besök//Storebror



Inga kommentarer: