tisdag 19 mars 2013

Italienare


Så var det bakdax igen. Surdegsbrödet i all ära men jag tyckte att det var på sin plats att vidga sina vyer när det kommer till ljusa bröd. Går igenom kokboksbiblioteket och fastnar som vanligt i brödgurun Jan Hedhs bok "Bröd" (ISBN 978-91-1-302547-6).
Kanske inte för nybörjarbagaren (fortfarande min titel) men full men inspiration samt några enklare recept som även jag ger mig på. Jag var ute efter ett hyfsat neutralt matbröd med bra skorpa. Gör fördegen dagen före.

Italienare (två bröd enl receptet....jag gjorde tre ganska stora)

Fördeg (Poolish)
5 g Jäst
500g vatten 20C
150g Durumvetemjöl
350g Vetemjöl Special (Gärna Manitoba Creme)

Lös upp jästen i vattnet. Vispa ner mjöl till en tjock smet. Täck med plastfolie och ställ i kylen till nästa dag.

Huvuddeg (Botgöring)
15g  Jäst
25g olivolja
1 Ägg
400g Vetemjöl Special (Gärna Manitoba Creme)
20g Havssalt 

Häll upp fördegen i bunken till en assistent. "Lös upp jästen i fördegen med en visp"......jo just!! det. Fördegen är ganska tjock så det är bara att glömma att det går att "lösa upp" något i den. Lös upp jästen i lite fingervarmt vatten först, slå igång assistenten och blanda ner. Tillsätt övriga indgredienser UTOM SALT och knåda på låg hastighet i 10-13 min. Tillsätt salt och höj hastigheten i 5-7 min. Lägg degen i en lätt inoljad låda och låt vila i 60min. Vik degen efter halva tiden. Rulla upp den på en mjölad yta och dela i 2-3 delar. Rulla till jämna bullar och låt vila under duk i 10min. 
Sätt ugnen på 250C men sten eller plåt i.
Kavla ut varje bulle till storleken av ungefär en tallrik. Vik dubbel på mitten så att det ser ut som en halvmåne. Vik igen till en trekant och tryck till ordentligt på mitten med en brödkavel. Lägg upp på bakplåtspapper och låt jäsa till dubbel storlek (60-90min)


Lyft över till den heta plåten/stenen och ställ in i ugnen. Spruta in ordentligt med vatten med en blomspruta. Sänk tempen till 200C ef 5 min. Öppna luckan och lufta ef ytterligare 10 min. Gör detta två gånger under bakningen. Baka i totalt 60min.

Skorpan på detta bröd blev väldigt bra. Tjockt och lite segare än på mitt surdegsbröd. Inkråmet blev dock inte så luftigt som jag vill ha det. Smaken var utmärkt som det ofta blir när jag bakar med durumvete// Storebror







Inga kommentarer: