fredag 8 mars 2013

Citron/Limepickle

Då jag på senaste tiden snöat in på indisk ska jag givetvis försöka mig på att göra egen pickle. Efter att pejlat av internet framstår en sak ganska klart. Det är absolut inte värt det. Flera moment svårt att hitta ingredienser och det tar en jävla tid. Således uppfylls alla kriterier för att jag ska försöka. Receptet är en kopiering från en engelsk hemsida.

Citron/Limepickle

6 Citroner eller 10-12 Lime
1 Msk Salt
2 Msk Sesamolja
1 Tsk Senapsfrön
1 Matsked Bockhornsklövet 
1/2 Tsk Gurkmeja
1/2 Tsk Asafoetida (Indiska krydda som påminner lite om vitlök)
2 Msk Cayenne eller annan chilikrydda

Tvätta frukterna ordentligt och torka av dem.
Skär dem i små lämpliga bitar efter egen smak.
Tillsätt saltet och blanda ordentligt. Nu kan du
egentligen låta dem ligga i burken några dagar
och låta saltet dra vätska ut frukterna.
Hetta upp oljan och tillsätt senapsfröna. Dra åt sidan direkt fröna börjar sprätta. Tillsätt bockhornsklövern och asafoetida. Blanda runt snabbt och lägga i de övriga kryddorna och rör runt allt. Låt svalna en stund och blanda sedan i frukterna. Inkludera fruktsaften som saltet dragit ut.
Nu blir det intressant! Häll ner allt i en ren glasburk och se till att den står några dagar i direkt solljus. Rör om regelbundet så att allt blandas ordentligt. Förvara sedan i kylskåp. Mitt försök ser verkligen för taskigt ut men jag återkommer senare med en smakrecension//Storebror

Uppdatering

Jag lät burken stå i ett fönster med direkt solljus i ungefär 10 dagar. Rörde om i burken ungefär varannan dag. Inget fel på smaken, väldigt starkt (gott) och mycket citrussmak. Dock märktes det ganska väl  vilken miss jag hade gjort. Skalen på frukterna var alldeles för tjocka och hade därför inte mjuknat. Ni som har bitit i en apelsin vet hur mysigt det är. 
Nästa gång ska jag låta frukterna ligga i kylen ett tag först så att skalet - eller rättare sagt - det vita under tunnas ut. Picklen har iofs obegränsad hållbarhet i kyskåp så jag ska nog vänta ut denna omgång för att se om tiden gör att skalen mjuknar.//Storebror   

 

1 kommentar:

Lilly T sa...

Hej!
Jag skall testa.
Tack för tipset!
^^Lilly