torsdag 18 februari 2010

Det får ta lite tid....

Har länge försökt hitta det där receptet på Indisk mat som har samma smakexplosion som de rätter man beställer på en Indisk restaurang. Det blir ofta gott när jag trixar med kryddorna, men den varma hettan eller den aromatiska mustigheten vill inte riktigt infinna sig.
Vet att lillebror har en bildlös Indisk kokbok med komplicerade recept. Misstänker att delar av gåtans lösning går att finna i den.
Nu har jag dock funnit ett recept som har tagit mig lite närmar målet. Helt otippat var det ett nr av Buffé som levererade detta recept. Det kallades Vindaloo men jag vet inte....vansinnigt gott blev det iallafall.

Vindaloo (mjaa)

0,8-1kg grytkött skuret i centimetertjocka skivor
2st stora gula lökar
1tsk malen eller hel krossad spiskummin
1 burk krossade tomater 2 msk köttfond 2st lagerblad

marinad

2 msk färsk riven ingefära
4st pressade vitlöksklyftor
1 tsk krossade kryddnejlikor
1 msk krossade korianderfrön
1 tsk kanel (det blir ganska mycket kanelsmak med denna mängd)
1krm cayennepeppar
1tsk gurkmeja (ta färsk om du hittar, men glöm inte plasthandskar när du river den)
1krm svartpeppar
1 msk socker
Saften av tre pressade lime
2 msk vatten



Rör ihop marinaden i en stor skål. Lägg i köttet,
täck skålen och låt stå i kylskåpet över natten (ca12h) Jag glömde köttet i närmare 20h och det gick bra. Låt köttet stå framme någon timme innan tillagning. Klyfta löken hyfsat grovt. Hetta upp olja i en ordentlig stekpanna och släng i spiskummin. Låt det fräsa en liten stund utan att brännas. Utan att hälla i all marinad, stek köttet i omgångar och lägg över i en gryta. Stek med löken i den sista omgången. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll i grytan. Tillsätt de krossade tomaterna, fond, marinaden och lagerblad. Puttra tills köttet känns gaffelmört. Hetta till det med extra cayenne om det känns mesigt. Servera med luftigt basmatiris, chutney och naan// Storebror

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också haft samma problem när jag försökt mig på indiskt inte alls som på krogen, inget recept har varit bra... Men jag skall definitivt testa detta recept.

Stefan