lördag 28 februari 2009

Mozzarella

Har i veckan misslyckats två gånger med att göra mozzarella. Jag trodde i min vildaste fantasi att det skulle vara lätt.
Det hela började med att jag såg matprogrammet- Legendariska ostar som sänds på FST5 (Finska teve). En av ostarna var mozzarella, det var en bonde i Australien som hade importerat bufflar från Italien som gjorde bollarna.
Lite sökande på webben och youtube gav mig inspiration. Som allt annat jag brukar göra i matväg grubblade jag några nätter, läste lite mer om osttillverkning, mjölksyrnig och skaffade mig ostlöpe.
Allt man behöver är- Mjölk 3.5%, Mjölk som har levande bakterier och ostlöpe.
Den första ystningen gick inte så bra, jag var för ivrig och nyfiken. Den andra gick bättre men själva formandet av de trådiga bollarna går alltid åt skogen. Det går alltid åt skogen och det blir bara gryningt. Någon form av ost har jag iallafall fått men den är inte som jag har tänkt mig.
Försöken fortsätter och jag ger mig inte fören jag har en vit och fin mozzarella framför mig.
Ikväll har jag iallafall fått in fem små formar med krämig creme brule i ugnen. Dessa ska inte misslyckas!
Lillebror

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marcus

Kom ihåg att DN gjort Mozzarella för länge sedan detta kanske kan hjälpa dig...

Stefan
Mozzarella

Publicerat 2004-08-16 15:44

Skriv ut Tipsa Textstorlek

* 0 kommentarer
* 0 Bloggar

Ingredienser

Portioner: cirka 4 hekto

Tid: 2 tim + 1 dygn

3 liter färsk opastöriserad komjölk
1 dl långfil
3 ml löpe
vatten
salt
Annons:

Töm den rumstempererade mjölken i en tjockbottnad gryta med lock. Häll långfilen i mjölken. Rör om och låt stå ett par timmar.

Värm mjölken till 33 grader. Tillsätt löpe. Låt stå, håll jämn temperatur.

När mjölken koagulerat, skär upp ostmassan i rutor. Vänta en stund.

Lyft över ostmassan till en avrinningsduk.

När vasslan runnit ut (det kan ta drygt en timme) kan ostmassan antingen packas i en ostform eller ligga kvar i duken.

Låt stå i rumstemperatur över natten.

Värm ett par liter vatten till 85 grader. Lägg en bit ost i ett kärl, häll vatten över och vänta tills osten blivit genomvarm. Om osten går att dra ut och sträcka är den mogen att arbeta med. Om den spricker
är det bara att vänta och prova igen senare.

När osten beter sig rätt förbereds saltlagen. Lös några matskedar salt (efter smak) i några deciliter varmt vatten och späd sedan med kallt vatten till önskad mängd. Lägg i iskuber eftersom. Ta sedan osten bit efter bit och häll vatten över. Dra ut, vik, dra ut igen och rulla till en boll. Lägg de färdiga bollarna i det kalla vattnet.

Nu är osten färdig att ätas, eller användas i matlagning. Ett problem återstår dock. Vid industriell tillverkning tillsätts ett ämne som får ytan på mozzarrellabollarna att hålla ihop och behålla sin glansighet. Hemgjord mozzarella har en tendens att mjukas upp, redan efter några timmar i vattenbadet börjar sönderfallet. Om man vill spara bollarna några dagar i kylen gör man bäst i att ta upp dem ur vattenbadet och lägga dem i förslutna plastpåsar.

DN

Anonym sa...

Tack Stefan! Mycket bra grävt i arkiven.
Perfekt, nu har jag det på skrift. Det är ungefär så här jag har gjort, förutom att jag missat att låta ostmassan stå över natten. Ibland är man för stressad och vill prova innan.
När jag läst andra recept så funkar det med vanlig pastöriserad mjölk som man ger lite bakteriekultur.
Här i Finland finns det en sådan mjölk som jag komer att använda. Vad jag vet så funkar det med lite olika mjölk/yougurt/fil kulturer.
Till helgen blir det ett försök även fast jag fått experimentförbud av Susanna.