torsdag 28 augusti 2008

Restaurang Lilla Pakistan

Äntligen får jag besöka restaurang "Lilla Pakistan" som jag har hört så mycket om. Bor endast ett stenkast från den men det har helt enkelt aldrig blivit av att gå dit.
Pakistansk matkultur är inte helt olik den Indiska. Lamm, kyckling och fisk/skaldjur bereds i olika såser men jag får dock intrycket att det är lite mer sofistikerade kryddblandningar som ingår. Skulle en kännare av det Pakistanska kontra det Indiska köket läsa detta hade jag antagligen fått en redig utskällning. Dock är du en vanlig dödlig så känner du ingen skillnad.

Det blev ett slumpartat besök tillsammans med kollegor från det stora multinationella halvstatliga företaget vi jobbar för. Det första man slås av när man öppnar menyn är att prisnivån är något högre än den "normala" indisk/pakistanska restaurangen. De högre priserna kan delvis motiveras av bättre service och fräschare inredning men det är ändå maten som gör restaurangen. I detta fall var servicen inte godkänd, men mer om det senare.


Då alla rätter i menyn såg inbjudande ut, blev det en ordentlig urvalsprocess. Jag valde tillslut NARIEL MUSHROOM MUTTON som är lammkött med färska chilifrukter i en kokossås smaksatt med färsk koriander och lökfrästa färska champinjoner. Mina vänner valde olika variationer på lamm och kyckling. Maten serverades förvånande snabbt i djupa breda tallrikar med fluffigt basmatiris vid sidan om. Nanbröden höll normal kvarterskrogskvalité utan att vara något extra. Maten var riktigt bra, doftade underbart och det möra köttet smälte i munnen. De hade verkligen fångat den där koncentrerade kryddiga smaken som jag själv inte kan hitta när jag lagar liknande mat. Jag njöt verkligen av den lätt heta såsen och sög upp varje droppe med nanbrödet.

Vid avdukningen började serviceslarvet. En av mina vänner hade inte ätit klart när servitören stressigt dukade av för dem som var klar. Riktigt irriterande och ett slarvigt nybörjarfel som inte får hända på den nivån "Lilla Pakistan" vill verka. När min vän efter en stund hade ätit klart sveptes hans tallrik snabbt av och ersattes av dessertmenyn. Var det kanske så att servitören ville pressa in en till sittning? Vi blev less och tog desserten på annan ort.
För maten ink ett nanbröd och en öl betalade vi 300kr per person, vilket är 100kr för mycket enligt mig. Det är antagligen den hundralappen du betalar för vita dukar, ett fyllt vattenglas och snygga stora tallrikar.Jag hade gärna skippat all sericetrams och ytlig inredning om jag hade fått större portioner av den underbara maten//Storebror

Inga kommentarer: